Zbiór zawiera wyniki ankiety przeprowadzonej metodą CATI na reprezentatywnej próbie 1010 dorosłych respondentów z Polski w maju i czerwcu 2022 roku. Pytania dotyczyły zachowań zakupowych online i offline przed, w trakcie i po pandemii i zostały zebrane na potrzeby projektu "Zakupy w sieci w czasach pandemii: wpływu pandemii COVID-19 na zachowania zakupowe Polaków w wymiarze społecznym i przestrzennym".
Celem projektu było określenie specyfiki zmian zachowań zakupowych Polaków wywołanych przez pandemię w zakresie substytucji zakupowej. W szczególności projekt miał na celu określenie skali i trwałości oraz powodów zjawiska substytucji zakupowej: (a) w czterech kategoriach produktów (żywność paczkowana sucha, artykuły higieniczne i chemia gospodarcza, sprzęt RTV/AGD, ubrania) (b) w różnych grupach społeczno-demograficznych (wiek, płeć, wykształcenie, zachowania zakupowe przed pandemią, postrzegane ryzyko związane z płatnościami online, użytkowanie samochodu, posiadanie dzieci), (c) w różnych obszarach (miasta różnej wielkości/obszary wiejskie, obszary o różnej dostępności sklepów stacjonarnych, paczkomatów i punktów odbioru zakupów zrobionych w internecie).
Badanie zrealizowane zostało na połączonej próbie telefonów stacjonarnych (20%) i komórkowych (80%), losowanych ze specjalnej bazy numerów wygenerowanych na podstawie zakresów numerów przydzielanych poszczególnym operatorom telekomunikacyjnym (stacjonarnym i komórkowym) przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Dzięki temu baza zawierała numery wszystkich telefonów, bez względu na fakt czy zostały one kiedykolwiek opublikowane w książce telefonicznej. Baza umożliwia praktyczne stosowanie metodologii losowego doboru numerów telefonów (Random Digit Dialing – RDD), pozwalającej dotrzeć do wszystkich aktywnych telefonów, bez względu na ich lokalizację terytorialną w kraju, w mieście czy na wsi. Losowanie numerów stacjonarnych odbywało się zgodnie z przyjętym warstwowaniem odpowiadającym podziałowi próby ogólnopolskiej na poszczególne województwa (16) i klasy wielkości miejscowości. Lokalizacja telefonów stacjonarnych (w podziale na gminy) jest w większości przypadków znana z góry, a w przypadkach wątpliwych jest potwierdzana w trakcie wywiadu. W ramach każdego gospodarstwa domowego dobierany był losowo respondent – przy czym procedura doboru uwzględniała nie tylko jego płeć i wiek, ale i wykształcenie. Telefony komórkowe losowane były jako prosta próba losowa dostępnych spośród całej puli numerów telefonów komórkowych. Lokalizacja terytorialna telefonów komórkowych była ustalana w trakcie wywiadu, a respondentem był posiadacz telefonu. Proporcje w liczbie wywiadów realizowanych w poszczególnych warstwach terytorialnych odpowiadają proporcjom populacji osób w wieku ponad 18 lat – dzięki czemu zapewnione jest dokładne pokrycie całego kraju badaniem, a – nawet niewielkie – różnice w stopniu telefonizacji kraju nie maja wpływu na reprezentatywność regionalną i urbanizacyjną zrealizowanej próby.